Galapagos

Så er jeg vendt tilbage til fastlandet igen. Nu vil jeg prøve at berette om den lille uge og prøve at gøre det kort, men det bliver nok svært.

Det var noget af en skøn uge blandt fantastisk natur (noget regnfuldt) og ikke mindst mange dyr.

Første dag ankom vi med Gadventure til Senta Cruz – faktisk lander man på en utrolig tør og gold ø – Baltra, men så bliver man sejlet over til Santa Cruz. Her skulle vi overnatte den første aften oppe i “højlandet”. Naturen skiftede straks til regnfuld og frodig natur. Nu forstod man straks Galapagos’ mikroklimaer. Vi tog hen for at se kæmpeskildpadder og de er virkelig kæmpe! Vi så ligeledes skakter formeret af magma. Derefter tog vi tilbage til campen, som lå tæt på el Colapso. Et vulkancrater, som vi vandrede hele vejen ned i. Om aften, da vi skulle sove var det noget specielt at sove i telt blandt alle insekt og andre dyrelyde.

Næste dag besøgte vi Charles Darwins skildpaddecenter og så alle babyskildpadder. Ligeledes så vi Lonely George – en skildpadde, der er blevet bevaret, som desværre uddøde for nogle år siden. Herefter stod dem frokost og herefter blev vi sejlet over til den næste ø. 2 timers speedbådstur i store bølger. Undervejs var vi heldige at se en delfin springe op af vandet. Vi ankom til øen Floreana – en ø med ca. 160 indbyggere. Her blev vi indlogeret i en smuk træhytte. Dernæst tog vi ned til stranden, hvor der lå søløver og og iguaner, der dasede i eftermiddagssolen.

Næste dag skulle vi ud og snorkle. Vi snorklede med rokke, havskildpadder og masser af fisk. Efter frokost tid kørte vi op i højlandet til en vulkan, hvor der ligeledes var grotteformationer, hvor de første mennesker, der var kommet til øen, havde bosat sig. Da vi kom tilbage igen besluttede Therese og jeg at tage ud at snorkle igen til samme sted. Dog var tidevandet kommet til og det gjorde stranden mere ufremkommelig og meget store bølger. Men i vandet ventede en søløve på os, så vi tog mod til os og hoppede i. Det var helt utroligt, søløven var i hvert fald ikke genert og lave en masse tricks. Om aften stod den på bålhygge ved stranden. En uvirkelig oplevelse at sidde rund om bålet og se op på alle stjernerne og høre bølgerne slå ind mod kysten. Tænk at sidde at opleve det midt ude i Stillehavet.

Denne dag skulle vi til næste ø – Isabela. Jeg troede ikke Galapagos kunne blive smukkere, men vi blev ved kysten mødt af endnu turkist vand. Vi startede med at gå en tur langs de hvide sandstrand endnu engang fyldt af Iguanaer. Dernæst spiste vi al godt fra havet – hvilket vi gjorde hele ugen og selvfølgelig serveret med ris og stegte plantains (madbananer) Dernæst gik turen til et smukt campingområde, hvor vi skulle overnatte. Derefter tog vi op til vulkanen Santo Tomas – verdens anden største vulkancrater. Herefter sluttede dagen stille og roligt af.

Torsdag stod den på snorkling samt en gåtur på en lille ø. Her så vi en Galapagos pingvin, samt Blue footed bookes – det dyr jeg var allermest spændt på at se! Her fik vi set kæmpe søstjerner, endnu større havskildpadder og endda en hav iguana, der svømmede forbi.

Så gik dagen ellers med at slappe af i byen. Desværre var dagen noget regnfuld trods, at det er dryseason. Men vejret på Galapagos er meget uforudsigeligt.

Fredag skulle vi tilbage til Santa Cruz – denne sidste dag tilbragte vi på stranden. Her lejede Therese og jeg en kajak. Da vi roede rundt svømmede en lille haj forbi os. Vi så endda endnu en rokke og en del havskildpadder. Da vi skulle tilbage igen kom vi forbi en Blue footed boobie på tæt hold! Dog skal man huske Galapagos park regler – 2 meters afstand fra dyrene. Om aften spiste vi alle ude og vi fik stegt Brujo. Dernæst tog vi ud og fik drinks, men på Galapagos er alt dyrt, så det blev en kort “bytur” for alle.

Nu er vi tilbage i Quito igen og sidder på tagterrassen med udsigt over Quito. I morgen tager vi ud i Amazonas og møder endnu flere dyr.