Cuzco

Vi har været i Cuzco og omegn i lidt over en uge. Cuzco er virkelig den by, jeg synes har været mest interessant at besøge på hele turen. Omgivelserne, arkitekturen, historien og stemningen her i byen er virkelig skøn. Der har været så mange spændende steder at besøge. Nu vil jeg kort fortælle om de forskellige oplevelser vi har haft her.

Free Walking tour i Cuzco.

Vi tog en 10 timers natbus fra Arequipa og ankom om morgenen d. 7 oktober til Cuzco. Da vi endnu ikke kunne tjekke ind på vores hostel, eftlod vi vores rygsække og vandrede ned til byen. På vejen stoppede vi i det velkendte marked “San Pedro” her fik vi en lækker friskpresset juice. Herefter gik vi ned til byen, hvor vi stødte på folk fra “Free Walking tour” i deres turkise caps og T-shirts. Det var en super spændende tur og et must, da Cuzco har så spændende historie og arkitektur at byde på.

Vinicunca/ Montaña Arcoiris

Vinicunca er regnbuebjergets oprindelige navn på Quechua. (Quechua er desuden Det tredje største sprog i Sydamerika) Det betyder oprindeligt det sted man har måtte krydse. Wini rumba hedder de sorte sten og cunca – hals, fordi strækning forvandler sig til et bjergpas.

Efterfølgende dag tog vi på en endagstur, hvor vi skulle vandre 1,5 time op til Vinicunca/regnbuebjerget. Det gik fint trods den store opstigning. Vi fik heldigvis ingen højdesyge eller størrere vejrtrækningsproblemer. Vi havde masser af cocabolcher med, så måske gjorde det udfaldet. Regnbuebjerget er dog blevet på bare 3 år super turistet takket være de sociale medier. Stien vi gik på fandtes heller ikke for år tilbage. Jeg forstår godt hypen, da det var super smukt. Vi var også rigtige heldige med vejret, da solen skinnede og det var rimelig lunt uden synderlig vind.

Saksaywaman – “Sexy woman”

Sacsaywaman er en fæstning hævet over byen. På inkaernes tid lignede Cuzco en Puma oppe fra og Saksaywaman udgjorde derfor hovedet på pumaen.

Dagen inden vi skulle gå Salkantay til Machu Picchu, besluttede vi at slappe lidt af i byen. Vi fik dog ideen at gå op til Sacsaywaman, fordi vores “Free Walking tour”-guide havde fortalt os, at man kunne se disse store stenmure gratis uden at skulle betale 140 soles (ca. det dobbelte i danske kr.) På vej derop mødte vi taxaen vi lige skulle bruge. Han boede nemlig selv deroppe i området og kunne komme igennem Checkpoints gratis. Vi betalte for begge 30 soles og vi blev sat af ved udsigtspunktet, hvor Jesus figuren stod med udsigt over Cuzco. Herfra kunne vi gå ned forbi Sacsaywaman uden at krydse et Checkpoint.

Salkantay-trek til Machu Picchu – 4 dage

Salkantay bjergets legende bygger på to unge, der bliver forelsket. Salkantay og prinsessen Veronica. De beslutter at flygte sammen til Qosqo – området hvor Salkantay er respekteret. Det finder byen Anti sig ikke i, hvor Veronica stammer fra. Derfor ofrer de deres prinsesse. Salkantay bliver rasende over sin elskedes død og starter en krig mod byen, men det får fatale følger. For ikke at gøre mere skade beslutter guderne at konverte Salkantay til et bjerg og det samme gælder for Veronica. Nu kan de for evig tid se i retning af hinanden. Nu står de begge som beskytter af hver deres område.

Vi startede turen kl. 5:30 onsdag morgen. Vi kørte i nogle timer og undervejs stoppede vi for morgenmad. Første dagen på Salkantay skulle vi opstige Apacheta passet i 4580 meters højde. Det gik fint for både Therese og jeg – ingen større udfordringer. Vi kom ofte langt i forvejen ift. de andre i vores gruppe. Solen skinnede og vi kunne se det smukke Salkantay bjerg – under nedstigning blev det dog helt tåget og det begyndte at regnen sådan forsatte det, også da vi nåede frem til Campen og hele natten.

På turen blev vores ting transporteret af heste. Ligeledes var det lidt specielt, for vi havde kok og anden assistance med på turen. Næste morgen kl. 5 blev vi vækket med varm cocate oven på en kold og regnfuld nat. Herefter fik vi morgenmad og vandreturen begyndte. Omgivelserne skiftede fra et goldt miljø til, at vi kom ind i en “Cloud forest”. Desværre, da vi nåede frem til et mindre beboet område ved 12-tiden fandt vi ud af, at der havde været jordskred, så vi ikke kunne gå på noget af trekket. Derfor gik vi på en trakroad i stedet i 2-timers tid, hvorefter vi blev kørt i bil det sidste stykke til næste camp. Denne camp lå i regnskoven og her var lunt og solskin. Vi fik frokost og efterfølgende besøgte vi en lille kaffeplantache, der lå i forbindelse med Campen. Her så vi, hvordan kaffe produceres. Herefter tog vi på en times køretur til “Aguas termales Colcamayo”. Her slappede vi af i to timer efter dagens vandring. Disse varme bade er kendt for at være de smukkeste og bedste i Cuzcoregionen. Efter aftensmad gik turen tidligt i seng, for ligeledes skulle vi tidligt op næste dag.

Tredjedagen var helt klart den jeg fandt mest udfordrende trods vi ikke var i nær så højt oppe. Vi var i de 2200 og opsteg i 2700 meter. Det var meget varmt, da vi vandrede i regnskoven. Her så vi forskellige fugle og orkideer på vejen. Efter at havde nået toppen – Llactapata, kom vi til udsigtspunktet, hvor vi fik et glimt af Machu Picchu for første gang. Fra denne vinkel så Machu Picchu noget større ud, end hvad vi havde set på billeder. Herefter var der nedstigning og vi kom ned til Hidroélectrica, som er et mindre vandværk ved et vandfald. Ved to tiden kom vi til toget Perurail og fik vores frokost inden vi tog toget til Aguas Calientes. Det var åbenbart en del af turen vi havde booket, men man kunne sagtens havde gået turen, hvis man var på egen hånd. Om aften blev vi indlogeret på et hotel og vi ventede spændte på morgendagen. Om aftenen regnede det massivt og vi håbede på det bedste for i morgen. Jeg fik mulighed for at smage Alpacabøf med quinoarisotto til aftensmad – overraskende lækkert. Dog lidt svært at tænke på de nuttede bamsede alpacaer på Perus bjergsider.

Lørdag var nemlig dagen, hvor vi skulle op til Machu Picchu. Da vi kom derop startede vi med at få de første billeder med Machu Picchu. Vi var heldige, at det ikke var for overskyet. Dernæst begyndte vi at hike til “Intipunko/ Sungate”. Det tog ca. en times tid og 45 min tilbage. Her kunne vi se det imponerende udsyn over Machu Picchu. Vi var heldige at skyerne og tågem forsvandt kort tid. Machu Picchu er super tourtistet, så man får et tidsrum til at besøge området. Kl. 12 skulle vi være ude igen. Herefter fik vi frokost og dernæst gik turen med Perurail og bus fra Ollantaytambo til Cuzco.

Inkamassage

Dagen efter slappede vi af i Cusco. Vi besluttede at finde et sted, hvor man kunne få en Inkamassage. En times massage kostede 80 soles (dobbelte i danske) – meget billigere må man sige end i DK. Vi blev desuden masseret ind i Cocacreme – selvfølgelig… hehe.

Maras og Moray

Sidste dag i Cuzco tog vi på en tur til “Valle Sagrado” for at opleve Salineras de Maras og Moray. Moray er disse runde Inkaruiner. Terrasserne blev brugt til landbrug.

Maras er derimod en masse saltudvindings-søer, der formentlig stammer tilbage fra Inkatiden og den dag i dag udvindes der stadig salt fra det rindende bjergvand. Det var fantastisk at se så bevaringsværdig teknologi.

Aftensmad stod på Cuy – marsvin. I hvert fald obligatorisk at prøve. Herefter går turen videre til Puno ved Lake Titicaca.