Bolivia

Vi har opholdt os en uges tid i Bolivia. Ikke så langt tid som i Ecuador og Peru, hvor vi har tilbragt 3 uger hver især. Vores mål for Bolivia var nemlig at besøge Salar de Uyuni.Vi krydsede grænsen fra Peru med bus. Her er hvad vi oplevede i vores tid i Bolivia.

Copacabana ved den bolivianske del af Titicaca

Første dag i byen Copacabana gik vi op til et udsigtspunkt over byen. Ellers nød jeg resten af dagen udsigten over søen Titicaca fra vores hostal. Vi tog det stille og roligt resten af dagen efter noget tid, hvor vi har været en del på farten.

Fra Copacabana besøgte vi øerne Isla de la Luna og Isla del Sol. Måneøen var noget lille og vi besøgte den kendte ruin på øen. Herefter sejlede vi videre til soløen, hvor vi vandrede op i højderne og mødte alle øens æsler… hehe. Vi besøgte kun den sydlige del af øen. Efter sigende skulle der have været en konflikt mellem 2 communities på den nordlige side. De to øer mindede på mange måder naturmæssig om øerne Amantaní og Taquile. Vi sejlede efterfølgende tilbage til Copacabana og fangede om aftenen en bus til La Paz.

La Paz

Vi har tilbragt to dage i La Paz, men for vores vedkommende var det nok i den store larmende storby. Byen er præget meget af fattigdommen, bilosen og storbylarmen. Første dag besøgte vi plazaen og prøvede at navigere rundt i centrum. Vi ankom på en søndag, hvor desværre mange butikker og oplevelser var lukkede. Vi besøgte den turistede gade Sargada. Ligeledes besøgte vi “Mercado de las Brujas” (Heksenes marked)

Næste dag besøgte vi Valle de la Luna (Månedalen), fordi det skulle minde meget om månens landskab. Vi tog en offentlig minibus mod Mallasa ud til stedet. Det kostede 3 bolivianos (3 kr). Det lå 10 km væk, men tog over en time at komme derhen. Det var helt rart at komme ud af larmen og gå stille og roligt rundt på stedet. Man havde det næsten for sig selv, hvilket var skønt. På vej hjem tog vi noget, der mindede om amerikansk retro skolebus (kørte dårlig nok mere end 40 km i timen) – indenvendig var den nærmest pyntet som et alter med Jesus hængende foroven som beskytter.

Tur til Salar de Uyuni

Vi skulle med en natbus til Uyuni, men vi var ikke særlig heldige med busselskabet Arequipa og vi havde nær troet, at vi ikke ville komme afsted. Efter 4-timers forsinkelse kom en bus, dog ikke som lovet med senge, toilet og varme. Dette var en meget ældre og primitiv af slagsen, men vi skulle altså bare afsted. Vi ankom næste morgen til Uyuni og fik vi heldigvis nogle penge tilbage fra vores tarvelige oplevelse i bus og vi kunne nå at komme med på vores 3 dage Uyunitur.

Salar de Uyuni er en kæmpe udtørret saltsø og, at den ikke er en del af verdens 7 naturlige vidundere kan man virkelig forundres over. Vi kom i tørsæsonen og man kunne derfor gå rundt på det udtørrede salt. Det var på førstedagen, at vi besøgte Salar de Uyuni og vi havde helt utroligt solskin og vindstille vejr. Det var helt ubegribeligt, hvor stor den var. Man skulle næsten tro, at man befandt fandt sig i et snelandskab og når man gik rundt, knasede det under fødderene som om, man betrådte is.

Vi spiste frokost på Uyunis eneste salhotel, som lå midt ude på sletten. Herefter kørte vi videre gennem landskabet og fik taget de opbligatoriske billeder. Herefter stoppede vi ved en kaktus-ø.

Næste dag gik turen, forbi togskinner til til Chile. Man kunne altså virkelig fornemme Bolivia og Chiles historie for minedrift og mineraludvining.

Herefter fik vi set en masse smukke flamingolaguner, hvor der var flamingoer i massevis. Frokosten blev også i det fri ved Laguna Honda i dejlig solskin.

Der var så mange flamingoer i alle Laguner, at man næsten blev helt udkørt af at tage billeder i massevis! Smukke var de! Så man kunne ikke lade vær’

Vi kørte videre igennem den sandede ørken og vi kom til næste stop, som var en mindre saltsø.

Lidt efter kørte vi videre gennem ørknen, hvorefter vi kom op i 4700 metershøjde. Vi kom dernæst forbi atraktionen Arbol de Piedra (Træ af sten).

Et af dagens højdepunkter blev Laguna Colorada, som er en kæmpe rød sø pga. det høje indhold af alger. Det blæste dog helt ekstremt, da vi skulle gå op til udsigtspunktet over søen.

Sidste dag på turen skulle vi op kl. 5, fordi vi skulle se Geyser de Sol mañana. Som navnet antyder er de smukkest at se ved morgengry, da luften er kold og gejserne varme og derved damper det noget mere. Det var en vild oplevelse at kunne stå midt i disse og noget koldt, så tidlig om morgnen.

Sidste stop på vejen inden vi krydsede grænsen til Chile blev Laguna Verde – den grønne sø.